unsplash-image-LjqARJaJotc.jpg
 

Vi kan påverka vår bransch!

 

Avsiktsförklaring | Referensperson

Syftet

Syftet med denna hemsida är att ge dig information om vad avsiktsförklaringar är och hur de används för att bidra med kompetent personal inom branschen.  I samband med vår ansökan vill Myndigheten för yrkeshögskolan att vi gör en undersökning via ett formulär online riktad till olika aktörer inom branschen för att bygga en lägesbild över framtida praktik- och rekryteringsbehov.

Vi är OCELLUS

Vi på OCELLUS AB tycker att det är viktigt att det finns tillgång till gedigna BIM/GIS-utbildningar av hög kvalitet som möter arbetsmarknadens efterfrågan och kompetensbrist inom branschen. Vi har sedan år 2000 bedrivit utbildningar inom Geografisk IT och geodata och det är nu dags för oss att lämna in en ansökan/omsök för kommande utbildningsstart av vår uppskattade tvååriga yrkeshögskoleutbildning GIS-samordnare samt vår nya utbildning GeoBIM Integratör.

Förkunskaper och längd

Utbildningarna GeoBIM Integratör och GIS-samordnare är tvååriga, 84 veckor motsvarande 420 YH-poäng. De har samma krav på förkunskaper; Grundläggande behörighet samt Svenska B/2, Engelska B/6 och Datorteknik 1a eller motsvarande.

GeoBIM Integratör 420 YH-poäng

Utbildningen fokuserar på praktisk integrering av BIM och GIS, men även på de närliggande teoretiska aspekterna. I utbildningen får man bland annat lära sig framtidstekniker inom tillämpningar av geospatial data för inomhusbruk, 3D GIS, digitala tvillingar, stadsmodeller samt en förståelse för processerna för digitalisering och AI. Detta gör utbildningen helt unik i sitt slag. De ingående kurserna i längdordning är LIA (Lärande i arbete), Examensarbete, Datahantering med FME, Hållbar planering med GeoBIM, Introduktion till BIM och GIS, Visualisering och Modellering|2D och 3D, BIM|GIS Integration och tillämpningar, Digitalisering, Hållbar samhällsplanering med BIM och GIS, Inomhus-GIS och positionering, Projektarbete, Projektplanering och kommunikation, Digitala tvillingar samt Databasteknik och SQL.

GIS-samordnare 420 YH-poäng

En utbildning som fokuserar på Implementering, samordning och koordinering av geodata inom en organisation. Utbildningen består inte enbart av praktiska kurser, men även av mycket eget problemlösande inom ämnen som Krisberedskap och GIS i en organisation. De ingående kurserna i längdordning är LIA (Lärande i arbete), Examensarbete, GIS i en organisation, GIS/GIT Fortsättning, Introduktion till GIS/GIT, GIS/GIT Fördjupning, Projektmetodik och projektledning, Projektarbete, Krisberedskap och GIS, Samhällsplanering, FME, Offentlig förvaltning och statskunskap, WebbGIS, Databasteknik och GIS, Fastighetsjuridik och samhällsplanering, Geodesi och mätteknik samt Retorik.

  • De flesta av våra studerande är över 30 år och generellt har många av dem en tidigare utbildning och/eller yrkeserfarenhet. Efter avslutad utbildning har de studerande en gedigen kunskap i GIS-hantverket och ska inneha den kunskap som krävs för att möta branschens förväntningar och behov.

    Båda utbildningarna omfattar praktisk GIS med programvarorna ArcGIS Pro, AddSpatial, QGIS och FME. Om vi hårdrar är skillnaderna på utbildningarna att: GeoBIM Integratör fokuserar på kopplingen och integrationen mellan GIS och BIM, medan GIS-samordnare fokuserar på samordnandet av geodata inom en organisation.

    Båda utbildningarna är tvååriga och genomförs helt på distans, vilket innebär att vi har hela Sverige som upptagningsområde. De studerande har tillgång till ett virtuellt klassrum, en molnbaserad miljö med övningsdata, inspelade föreläsningar och möjlighet till kommunikation med både lärare och studenter.

    Utbildningen GeoBIM Integratör är en ny satsning från oss då vi sett behovet av integrationen GIS och BIM under en längre tid. Vår utbildning GIS-Samordnare som funnits ett tag är populär hos de sökande och söktrycket har varit högt till de 35 platserna. Att den också är populär bland arbetsgivare visas genom att många av våra studerande får arbete redan under sin LIA-period.

  • På YH-utbildningar varvas teori med praktik, kallad LIA, Lärande i Arbete. En full YH-utbildning ger minst 400 poäng vilket innebär 2 års studier på heltid, varav minst 100 poäng ska vara LIA.

    LIA ger praktisk erfarenhet för de studerande, men också ett mervärde för organisationen genom att en LIA-praktik kan ge kostnadsfri hjälp att skapa, anpassa, utreda eller presentera något som företaget/organisationen har nytta av. Det ger också möjligheten att vara med och forma en utbildning man värdesätter som företag och att göra en skarp utvärdering av kandidater till en framtida anställning. Organisationen utser en handledare som introducerar en eller två studerande till uppgiften och svarar på frågor som kan uppstå. Handledaren ger också ett omdöme efter fullföljd LIA. Mer information om LIA ur arbetsplatsens perspektiv finns på myndighetens hemsida.

    LÄS MER

  • En YH-utbildning kan vara 6 månader (100 YH poäng) eller längre och uppfyller europeisk standard (Europass). Den ligger under Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) som granskar ansökningar från de företag som vill utbilda. Målet med YH är att utbilda studenter som är attraktiva för arbetsmarknaden, vilket görs genom att:

    • Utbildningar genomförs på områden där det finns ett rekryteringsbehov i närtid.

    • Teori varvas med praktik så att studenterna kan vara produktiva på sin nya arbetsplats direkt efter genomgången utbildning.

    Kort om yrkeshögskolan: LÄS MER

  • För att säkerställa att utbildningarna möter verkliga behov genomför Myndigheten för Yrkeshögskolan (MYH) analyser av arbetsmarknadens behov tillsammans med branschorganisationer.

    Gällande GIS visar den senaste analysen bland annat på ett stort behov av utbildningar inom Geodata. Geoforum agerar rådgivare i denna analys och bildar ett branschråd som forum för dialog och marknadsföring. Geoforum drar bland slutsatsen att GIS kommer att fortsätta vara en eftersökt kompetens på arbetsmarknaden. LÄS MER

    På uppdrag av regeringen har även Lantmäteriet skapat och publicerat en kartläggning kring kompetensförsörjningen inom geodataområdet i december 2021 och de skriver bland annat: ”Geodataområdet är inne i en period av stor utveckling. Detta gäller samtliga sektorer. Det finns en samstämmighet kring att det kommer att finnas för få personer på arbetsmarknaden som har den utbildningsbakgrund som kommer att krävas för att kunna ta hand om/förstå de möjligheter som finns för utveckling. Sammanfattningsvis är bedömningen att utvecklingsbehovet framåt kommer att öka för alla befintliga medarbetare inom geodatabranschen. Dubbla kompetenser behövs hos de flesta yrkeskategorier, dvs verksamhetskompetens tillsammans med GIS.” LÄS MER

    Gällande BIM skriver Caroline Hjorth Elfving för ECUTBILDNING bland annat att ”Idag kan vi se en tydligt framträdande trend av digitalisering och hållbarhet, samtidigt som branschen kämpar med en ökad utmaning i form av brist på specialiserad arbetskraft.” Hon fortsätter ” Ett betydande steg i denna utveckling är efterfrågan på kompetens inom BIM, som möter behovet i samtliga trender. Användningen av BIM, byggnadsinformationsmodellering, i byggprojekt erbjuder en mängd fördelar som integrerar och förbättrar byggprocessen”.
    I tidningen Dagens Samhälle betonar representanter från Geoforum Sverige, BIM Alliance, Kartografiska sällskapet, Samhällsbyggarna och Sveriges Stadsbyggare att digitalisering och öppna data kan minska kostnader, öka effektiviteten och möta klimatutmaningar.
    Sofi Almqvist, VD Geoforum Sverige bekräftar behovet ytterligare ”Efterfrågan på kombinerad kompetens inom GIS och BIM är stor och förväntas öka kraftigt inom både offentlig sektor och privat näringsliv under överskådlig framtid. Sveriges kommuner har t.ex. påbörjat en implementering av detta i sina verksamheter och att hitta rätt kompetens kommer vara en stor utmaning.”

Avsiktsförklaring?

Avsiktsförklaringar är dokument som beskriver en organisations preliminära intentioner och åtaganden när det gäller socialt ansvarstagande och hållbarhet. Dokumentet är inte på något vis bindande, utan snarare en indikation på hur situationen kan se ut. Avsiktsförklaringar kan hjälpa organisationer att främja långsiktig hållbarhet och detta kan bidra till att främja en hållbar utveckling både inom organisationen och i samhället som helhet.

Branschen vinner!

Genom att vara med och skapa utbildningar inom branschen kan du som arbetsgivare och praktik-mottagare dra nytta av en rad fördelar. Genom att samarbeta för att utveckla branschspecifika utbildningar kan du se till att er framtida personal får den kunskap och de färdigheter som krävs för att vara framgångsrika inom branschen.

Samhällsansvar

Låt oss tillsammans bygga en bättre framtid för alla genom att ta ansvar och arbeta för en hållbar och blomstrande bransch. Vi behöver kunniga medarbetare och det är nu du kan göra skillnad genom att stödja våra ansökningar.

Varför har du fått mejlet och vad händer sen?

Att just du fått mejlet från Myndigheten för Yrkeshögskolan betyder att vi på OCELLUS värdesätter din hjälp som referensperson för vår nya ansökan och att du godkänt din medverkan. I mejlet finner du en länk som tar dig till ett webbformulär med frågor som behöver besvaras. När du besvarat frågorna skickar du in dem genom att klicka på ”Skicka svar”. För att förenkla för dig att förstå och besvara frågorna har vi tagit fram en lathund där du kan se alla frågorna och får tips och hjälp med hur du besvarar dem på bästa sätt. För att ta dig till lathunden klickar du på länken nedan. Stort tack för din hjälp!

 

Länkar och styrdokument

Här hittar du ytterligare information | om du vill veta mer tar vi självklart ett samtal med dig.

 

Vill du veta mer?

Kontakta oss så hör vi av oss så snabbt vi kan.